Hoe maak je ambassadeurs van je medewerkers en wat levert het op?


Een medewerker die zich ontpopt als ambassadeur en zo de aantrekkingskracht van het bedrijf vergroot. Steeds meer organisaties zien er de waarde van in. Logisch, want betere reclame is bijna niet denkbaar! Maar hoe krijg je dat voor elkaar: medewerkers die uit eigen beweging veranderen in een wandelende reclamezuil?

Laten we beginnen met wat ambassadeurs je opleveren. Ze helpen je niet alleen bij het vinden van nieuwe klanten, maar ook bij het werven van medewerkers. Zeker op de huidige, krappe arbeidsmarkt is dat zeer waardevol. Bijna niemand is actief op zoek naar werk, juist daarom kan mond-tot-mondreclame helpen om iemand toch nieuwsgierig te maken en in beweging te krijgen.

Tot slot: ambassadeurs zijn zelf heel loyaal en betrokken, een voorbeeld voor collega’s. Kortom, je kan niet zonder ze!

Mond-tot-mondreclame is enorm betrouwbaar

Ga maar eens na: wanneer iemand op een feestje jou vertelt waarom je dat ene boek moet kopen, zal je het eerder aanschaffen dan wanneer een onbekend persoon datzelfde via reclame probeert. We nemen liever iets aan van mensen die we kennen, dat is een kwestie van vertrouwen.
Dus wat dacht je van iemand die op datzelfde feestje vol trots vertelt dat hij een opleiding mag gaan volgen op kosten van de baas, omdat het bedrijf ontwikkeling belangrijk vindt en dat stimuleert? Of iemand die elke dag met plezier naar het werk gaat, omdat er regelmatig successen worden gevierd. Het zijn beide voorbeelden van positieve ervaringen op het werk, die leiden tot mond-tot-mondreclame en dus ambassadeurschap!

Oké, dat interne ambassadeurs belangrijk zijn is nu wel duidelijk. Dan nu de hamvraag: hoe zorg je ervoor dat je medewerkers dat worden?

Ambassadeurs door positieve ervaringen

Het is belangrijk dat jouw medewerkers positieve verhalen hebben om te vertellen, dat ze werkgeluk ervaren. Geef ze autonomie, laat ze zich gewaardeerd voelen, interesseer je in wat hen bezighoudt. Zowel zakelijk als privé. Bied ze goede arbeidsvoorwaarden en zorg ook voor andere stimulansen. Leg eens een kaartje met een doosje Merci op een bureau, laat ze zelf hun tijd indelen en zorg voor ontspanning tussendoor. Denk hierbij niet te moeilijk, een tafeltennistafel voor tijdens de pauze kan al het verschil maken. Deze kleine aanpassingen in cultuur en bedrijfsvoering zorgen uiteindelijk voor groots resultaat. Niet alleen intern, ook extern.

6 tips voor het stimuleren van ambassadeurschap

Wanneer deze positieve ervaringen namelijk de wijde wereld in gaan, zal je zien wat voor boost het je bedrijf en merk geeft. Mond-tot-mondreclame kost vrijwel niets – alleen de investering die je maakt om voor deze positieve ervaringen te zorgen – en wordt door veel mensen als enorm betrouwbaar bestempeld. Het zorgt daarnaast voor een positief imago, wat weer een aanzuigende werking heeft op het werven van nieuw talent. Een investering die veel goedkoper is dan traditionele marketing(campagnes). En meer waard ook. De hamvraag: hoe krijg je het voor elkaar dat die positieve verhalen daadwerkelijk gedeeld worden?

1. Doe aan internal branding. Zorg ervoor dat mensen je verhaal kennen en zich ermee identificeren. Extra tip: doe dat op zo’n manier dat het bij elk deel van je organisatie beklijft en dat het niet het feestje van de directie of marketing wordt. Maak het dus ook niet onnodig ingewikkeld.

2. Maak je doelen helder. Laat je medewerkers zien waarom het waardevol is als tevreden medewerkers vertellen over hun positieve ervaringen. Bewustwording is belangrijk, veel mensen hebben niet in de gaten hoe waardevol hun ervaringen zijn.

3. Geef medewerkers de kans om mensen uit hun netwerk aan te dragen voor een vacature. Laat ze meezoeken en beloon ze hiervoor.

4. Geef zelf het goede voorbeeld. Niet alleen door ook zelf verhalen te delen, maar juist door je medewerkers te faciliteren in hun groei en ontwikkeling.

5. Organiseer workshops waarin je je medewerkers tips geeft over hoe ze het beste met hun verhalen naar buiten kunnen treden. Dit kan simpel: via een leuke post op social media tot iets wat meer tijd vergt: een blog op de website. Belangrijk hierbij is dat ze hun eigen vorm mogen kiezen.

6. Laat zien wat hun effort oplevert, deel resultaten en beloon ze voor hun inzet.