Onboarding: Geef nieuwe medewerkers een vliegende start
Nieuwe medewerkers die zich vanaf de eerste dag al helemaal thuis voelen, jij kan er als werkgever voor zorgen. Hoe? Onboarding is het toverwoord. Of in gewone mensentaal: het regelen van een goed instroomprogramma. Het creëren van een prettige eerste werkdag is hierbij niet voldoende. Onboarding is een strategische aanpak om je startende personeel op de juiste manier wegwijs te maken binnen de organisatie. Wanneer je dit goed doet, zorg je ervoor dat ze alles krijgen aangereikt om de stap van nieuwe collega naar bevlogen medewerker te maken. Hoe pak je dat aan?
De voordelen van onboarding
Onboarding zorgt ervoor dat mensen zich snel thuis en gewenst voelen en de weg weten. De nieuwe werknemer is ook eerder productief, omdat alles helder is en hij of zij zich vanaf de eerste dag onderdeel van het team en de organisatie voelt. Dat is uiteraard waardevol voor jou als werkgever, maar ook voor collega’s die de nieuwe medewerker snel als volwaardig adopteren in hun team. En bovenal: onboarding zorgt ervoor dat er minder mensen afhaken in hun proeftijd of eerste periode. Onboarding draagt ook bij aan het creëren van werkgeluk voor je nieuwe medewerker. Lees meer hierover in onze blog. Gelukkige medewerkers blijven langer aan boord dan mensen die geen plezier op het werk ervaren. Dit draagt op zijn beurt weer bij aan goed werkgeverschap en dus is het de eerste strategische zet naar het kweken van ambassadeurs onder je medewerkers. Benieuwd hoe je ambassadeurs maakt van je medewerkers? Lees dan hier verder.
6 tips om onboarding te laten slagen
Om onboarding zo goed en efficiënt mogelijk in te zetten, is het belangrijk hiervoor een gedegen plan op te stellen. Kijk verder dan de eerste werkdag of de proefperiode. Zorg voor een plan voor de langere termijn en dus voor een gestructureerd integratieproces. Bedenk wie wat doet en in welke fase dat gebeurt. Hoe meer er van tevoren vastligt, hoe professioneler je overkomt en hoe meer kans van slagen je hebt met de nieuwe collega.
Deze 6 tips helpen je op weg:
1. Ga voor pre-boarding, zo hou je het enthousiasme na het tekenen van de arbeidsovereenkomst vast. Stuur een inspirerend kaartje een aantal dagen voor aanvang van de eerste werkdag of laat de nieuwe medewerker alvast kennismaken met de afdeling tijdens een vrijdagmiddagborrel. Contact houden vergroot het gevoel van een warm bad.
2. Zorg dat de werkplek tip top in orde is. Laat de nieuwe medewerker over de juiste materialen beschikken. Van een laptop die werkt tot een parkeerplek en visitekaartjes. Maar denk ook verder dan dat: regel een welkomstbloemetje of strooi confetti op het bureau en schrijf een aardig welkomstkaartje.
3. Betrek de gehele organisatie – of in ieder geval het team waarin de nieuwe medewerker wordt verwelkomd – bij het proces. Vraag wat het team denkt dat de toekomstige collega nodig heeft en wat hun rol is hierin. Onboarding slaagt alleen wanneer iedereen binnen de organisatie aan boord is.
4. Stel een buddy aan voor de nieuwe collega. Het zorgt ervoor dat iemand een direct aanspreekpunt heeft en zich niet alleen voelt. Handig is om een buddy te kiezen die qua functie dichtbij de nieuwe collega staat. Zo kan de nieuwkomer al zijn of haar vragen aan diegene stellen.
5. Communiceer helder. Geef aan bij wie de nieuwe medewerker terecht kan en plan ook direct meerdere feedbackmomenten of voortgangsgesprekken in. Zo laat je zien dat je de mening van hem of haar waardeert. Stel ook doelen samen. Wat wil de nieuwe medewerker leren en welke mogelijkheden zijn er?
6. Inhakend op tip 5: dompel de nieuwe medewerker onder in de bedrijfscultuur. Welk bedrijfsreglement geldt er, wat zijn de waarden van de organisatie en wat wordt er van hem of haar verwacht? Maak hier een leuke beleving van. Laat de nieuwe medewerker niet alleen maar inlezen, maar laat hem of haar achter de waarden of missie van je organisatie komen door middel van een quiz bijvoorbeeld. De funfactor speelt namelijk een grote rol in het creëren van ambassadeurs van je medewerkers!
Is jouw organisatie klaar om je nieuwe medewerkers met open armen te ontvangen?