Hoe beperk je de werkdruk en verhoog je de productiviteit? 5 tips
Een hoge werkdruk is funest voor de werksfeer. Daarnaast zorgt het voor stress, meer verzuim en een grotere kans op fouten. Veel werknemers krijgen vroeg of laat te maken met een hoge werkdruk. De constante stroom van taken, verplichtingen en deadlines kunnen dan leiden tot een overweldigende werkdruk. Gelukkig kun je als werkgever veel druk wegnemen, terwijl de productiviteit daar niet onder hoeft te lijden. In deze blog geven wij 5 tips.
Prioriteiten stellen
Wanneer een werknemer veel taken krijgt toegewezen gedurende de week, is het belangrijk om goed te kunnen bepalen welke taak als eerste opgepakt moet worden en welke nog even kan wachten. Een handig hulpmiddel hierbij is het opstellen van een takenlijst waarbij per taak de urgentie en het belang wordt genoteerd. Handige hulpmiddelen hiervoor zijn:
- ‘Mijn taken’ in Outlook;
- ‘Google Tasks’ in Gmail;
- Of een eenvoudige spreadsheet.
Zo heb je als werknemer altijd een overzicht om op terug te vallen en weet je precies wat je te doen staat. Dit zorgt voor mentale rust en zal ook de productiviteit verhogen. Als werkgever kun je overwegen om een cursus aan te bieden, waarin wordt getoond hoe je prioriteiten stelt in een tool als Outlook.
‘Nee’ zeggen
Voor werknemers is het belangrijk dat ze zich kunnen concentreren op hun eigen werkzaamheden. Toch hebben veel mensen moeite om ‘nee’ te zeggen als ze om een gunst wordt gevraagd. Het kan daarom nuttig zijn om jouw werknemers te leren hoe ze ‘nee’ kunnen zeggen zonder zich daar slecht bij te voelen. Wanneer je hiermee aan de slag gaat is het belangrijk dat werknemers weten wat hun rol precies is. Als daar onduidelijkheid over is, is het belangrijk om het functieprofiel op papier te zetten en met de werknemer te delen.
Als werkgever of leidinggevende kun je ook een bijdrage leveren door werknemers geen taken te geven die buiten hun takenpakket vallen. Er zijn natuurlijk situaties waarin het niet anders kan, maar leg dan uit waarom je iemand de betreffende taak geeft en waarom er geen beter alternatief is.
Ondersteunende werkomgeving
Een gezonde en ondersteunende werkomgeving kan aanzienlijk bijdragen aan het verminderen van de werkdruk en het verhogen van de productiviteit. Probeer samen met jouw werknemers te communiceren over uitdagingen en zoek samen naar oplossingen. In deze blog lees je onder andere hoe je met flexibele werktijden ervoor kunt zorgen dat werknemers hun werkdag beter kunnen afstemmen met hun privéleven.
Effectief mail management
Voor veel werknemers is zakelijke e-mail frustrerend en stressvol. Een volle inbox kan al snel een onprettig gevoel geven. Door dit goed te beheren, kunnen deze problemen gemakkelijk worden voorkomen. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om verschillende mappen aan te maken en e-mails daarin te sorteren op bijvoorbeeld urgentie. Als werkgever kun je hierbij helpen door de werknemers tips te geven of een cursus voor e-mailbeheer aan te bieden.
De juiste tools
Met de juiste productiviteitstools is het tegenwoordig mogelijk om het werk beter te organiseren. Er zijn namelijk talloze apps die helpen om taken bij te houden, deadlines te stellen en te communiceren met collega’s. Probeer jouw werknemers de juiste tools aan te bieden, zodat ze het werk efficiënter kunnen uitvoeren. Een kleine investering kan al een wereld van verschil maken.
Conclusie
Als ondernemer is het belangrijk om de werkdruk van jouw werknemers niet te hoog te laten worden. Een hoge werkdruk zorgt voor stress, een hoger verzuim en een verlaagde produciviteit. Daarnaast vergroot het de kans op fouten. Ga dus in gesprek met jouw werknemers en zorg samen voor een passende oplossing.
Verzekerd van goed werkgeverschap
Als ondernemer wil je natuurlijk doen waar je het liefst mee bezig bent, en dat is ondernemen. Door samen te werken met Repay bespaar je niet alleen tijd, maar ben je ook verzekerd van goed werkgeverschap. Zo zijn medewerkers verzekerd van een tijdige en correcte uitbetaling van het salaris en zijn ze collectief verzekerd tegen ongevallen. Als ondernemer blijf je gewoon verantwoordelijk voor de dagelijkse planning en het aansturen van het personeel.
Wil je meer weten over onze dienstverlening? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan.
Voorgestelde berichten:
Wat is de Wet verbetering poortwachter?
In deze blog vertellen wij je alles wat je moet weten over de Wet verbetering poortwachter.
Wat te doen bij een zieke werknemer?
In deze blog vertellen wij je alles wat je moet weten over wat je moet doen bij een zieke werknemer!
De krappe arbeidsmarkt in de logistieke sector
Na een periode van sterke economische groei, signaleert De Nederlandse Bank (2023) dat de Nederlandse conjunctuur sinds midden 2022 in een neergaande fase verkeert.
Vraag een adviesgesprek aan
Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.