Wat kan je doen om het verzuim te verlagen als werkgever? 5 tips
Als werkgever streef je er natuurlijk naar om het ziekteverzuim van je medewerkers zo laag mogelijk te houden. Verzuim zorgt voor een terugval in capaciteit én je bent als werkgever in veel gevallen verplicht om het loon door te betalen. Personeel dat ziek thuis zit kost het bedrijf dus geld. Gelukkig zijn er allerlei manieren om het ziekteverzuim te beperken.
Wij hebben een aantal tips op een rij gezet om het gemiddelde verzuim te verlagen. Enerzijds door verzuim te voorkomen en anderzijds door de duur van verzuim terug te dringen.
Tip 1: Stel een verzuimbeleid op
Een verzuimbeleid draagt bij aan de preventie van verzuim en motiveert medewerkers om actief bezig te zijn met het herstel als ze ziek zijn. In het verzuimbeleid staat een protocol waarin duidelijk staat aangegeven wat de medewerker moet doen als hij of zij ziek is. Het zorgt dus voor structuur en maakt zowel voor de werkgever als de medewerker duidelijk wat er van hen wordt verwacht.
Een tijdlijn met bijbehorende acties draagt bij aan een adequate opvolging van elke ziekmelding. Hiermee kun je de duur van het gemiddelde verzuim aanzienlijk terugdringen.
Tip 2: Zorg voor een veilige en gezonde werkplek
Aansluitend op het verzuimbeleid is het belangrijk dat er wordt gezorgd voor een veilige en gezonde werkplek. Het is belangrijk dat de medewerkers zonder problemen het werk kunnen uitvoeren en hier geen fysieke of mentale klachten aan overhouden. Door hier, samen met het personeel, actief mee bezig te zijn vergroot je de kans dat het personeel minder snel ziek wordt.
Extra tip: een prioriteitenlijst
We raden aan om een lijst op te stellen met alle mogelijke verbeterpunten. Vervolgens geef je per verbeterpunt een cijfer (van 1 tot 10) voor:
- Impact
- Uitvoerbaarheid
- Kosten (waarbij 1 staat voor duur en 10 voor goedkoop)
Vervolgens vermenigvuldig je de drie scores om de prioriteit te kunnen bepalen. De verbeterpunten met de hoogste score, kun je als eerste oppakken. Om je op weg te helpen hebben we alvast een lijst gemaakt in Excel die je hier kunt downloaden.
Je kunt ook de Arbowet raadplegen. Hierin staan richtlijnen met betrekking tot de arbeidsomstandigheden per branche.
Tip 3: Voorkom verzuim door een gezonde levensstijl te stimuleren
Het spreekt voor zich, een gezonde levensstijl zorgt ervoor dat medewerkers minder vaak ziek zijn en sneller herstellen als ze eenmaal ziek zijn. Daarnaast draagt vitaliteit bij aan een hogere productiviteit. Als werkgever kun je een aantal dingen doen om een gezonde levensstijl te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan het verzorgen van een gezonde lunch of gratis fruit voor jouw personeel. Daarnaast kun je een wekelijkse bootcamp organiseren of een fietsplan introduceren.
Uiteindelijk kiest de medewerker zelf in hoeverre hij of zij meedoet met dit soort initiatieven, maar door zo goed mogelijk te helpen kan jij ervoor zorgen dat de medewerker bewuster en gezonder gaat leven.
Tip 4: Bespreek het verzuim met de medewerkers
Het is belangrijk om het gesprek aan te gaan met zieke medewerkers. Zo krijg je de kans om te leren waarom bepaalde medewerkers vaker verzuimen dan andere. Daarnaast kun je inschatten hoe lang het verzuim nog duurt en afspraken maken over werkhervatting. De medewerker zal het ook waarderen als je oprechte interesse toont.
Let op: Hoewel een medewerker in de praktijk vaak zal zeggen wat er aan de hand is, mag je als werkgever niet vragen naar de aard en oorzaak van de ziekte en dit ook niet registreren. Je mag wel vragen hoe het gaat en hoe lang de medewerker verwacht ziek te zijn. Daarnaast kun je ook overleggen of er aangepast werk verricht kan worden. Op die manier kan je besparen op verzuimkosten.
Bekijk in deze blog een overzicht over wat een zieke werknemer kost.
De output van de gesprekken kun je vervolgens gebruiken om het verzuimbeleid aan te passen als dit nodig is. Door het personeel mee te nemen in dit proces zullen ze zich meer betrokken voelen bij het terugdringen en voorkomen van verzuim.
Tip 5: Signaleren van mogelijke problemen
Het is belangrijk om mogelijke problemen bij medewerkers in een vroeg stadium te signaleren. Denk bijvoorbeeld aan stress, een lastige thuissituatie of pestgedrag. Het signaleren van dit soort problemen kan op allerlei manieren. Je kunt persoonlijke gesprekken voeren, een vertrouwenspersoon aanwijzen of zelf actief deelnemen op de werkvloer zodat je een oogje in het zeil kunt houden.
Vooral tijdens persoonlijke gesprekken, zoals een voortgangsgesprek, krijgen medewerkers de kans om zich te uiten zonder dat er andere mensen meeluisteren. Door de juiste vragen te stellen en goed te luisteren, kun je tijdens dit soort gesprekken veel leren.
Heb je liever geen omkijken naar verzuim?
Wil jij jouw tijd besteden aan ondernemen in plaats van het opvolgen van ziekmeldingen en de bijbehorende wet- en regelgeving? Dat snappen we! Wanneer je samenwerkt met Repay HRM, zijn wij de werkgever en dragen wij de risico’s ten aanzien van ziekte. Dit terwijl jij de regie houdt over de dagelijkse planning en de aansturing van het personeel.
Voorgestelde berichten:
De krappe arbeidsmarkt in de logistieke sector
Na een periode van sterke economische groei, signaleert De Nederlandse Bank (2023) dat de Nederlandse conjunctuur sinds midden 2022 in een neergaande fase verkeert.
Vergrijzing in de logistieke sector: 5 tips
Op 10 juli is er een uitspraak gedaan in de zaak tegen Temper. Wat betekent de uitspraak voor opdrachtgevers die zzp’ers inhuren?
Veel gestelde vragen over schijnzelfstandigheid en de strengere handhaving per 1 januari 2025
De krapte op de arbeidsmarkt is in de horeca al jarenlang torenhoog. Daarnaast verwacht Horeca Nederland dat de krapte de komende jaren blijft aanhouden.
Vraag een adviesgesprek aan
Heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact op voor een adviesgesprek. Wij nemen binnen één werkdag contact met je op.