Handhaving wet DBA: Let op bij mogelijke schijnzelfstandigheid
De belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 handhaven op schijnzelfstandigheid. Wordt door de Belastingdienst vastgesteld dat er sprake is van een verkapt dienstverband? Dan moet je als werkgever met terugwerkende kracht loonheffing en sociale premies betalen. Daarnaast wordt verwacht dat de kans op claims vanuit schijnzelfstandigen groter wordt, omdat zij na 1 januari meer kans op succes hebben. De totale rekening kan daardoor hoog oplopen voor werkgevers.
In het kort:
- De belastingdienst gaat handhaven op schijnzelfstandigheid vanaf 1 januari 2025.
- Hierdoor loop je als werkgever het risico dat je loonheffing en sociale premies met terugwerkende kracht moet betalen.
- De kans op claims vanuit schijnzelfstandigen zal groter worden.
Hoge rekening voor werkgevers bij schijnzelfstandigheid
- Fiscale gevolgen: Wanneer is bewezen dat er sprake is van schijnzelfstandigheid dien je de verschuldigde loonheffing af te dragen en sociale premies te betalen. Dit mag de belastingdienst doen over de afgelopen vijf jaar.
- Arbeidsrechtelijke gevolgen: De schijnzelfstandige kan aanspraak maken op zijn/haar rechten als werknemer, zoals loondoorbetaling bij ziekte en ontslagbescherming. Daarnaast heeft de nu ‘werknemer’ recht op pensioen, waardoor pensioenfondsen met terugwerkende kracht premies kunnen gaan innen.
- Praktische gevolgen: Wanneer je afhankelijk bent van de inzet van schijnzelfstandigen en een aantal van hen in dienst wil nemen, dan is de kans groot dat ze niet willen inleveren op hun netto vergoeding. Hierdoor moet je mogelijk dieper in de buidel tasten, vooral als je je eigen medewerkers gelijk wilt belonen.
Schijnzelfstandigheid brengt veel risico’s met zich mee, zoals het ontbreken van bescherming bij ziekte, waar uiteindelijk de maatschappij voor moet opdraaien.
Waarom gaat de Belastingdienst handhaven op schijnzelfstandigheid?
De overheid wil optreden tegen de groeiende problemen omtrent schijnzelfstandigheid. Schijnzelfstandigheid brengt veel risico’s met zich mee, zoals het ontbreken van bescherming bij ziekte, waar uiteindelijk de maatschappij voor moet opdraaien. Door te gaan handhaven wil de overheid de balans herstellen en de regels rondom het werken met zelfstandigen toekomstbestendiger maken.
Welke alternatieven zijn er voor de inhuur van ZZP’ers?
Veelal worden ZZP’ers ingezet om:
- de wendbaarheid van een organisatie te vergroten;
- werkgeverrisico’s te vermijden;
- en om tijd te besparen, omdat er bijvoorbeeld geen salarisadministratie gevoerd hoeft te worden.
Deze voordelen heb je ook wanneer je personeel inleent via Repay HRM (uitzenden en payroll). Wij zorgen ervoor dat alles conform wet- en regelgeving gebeurt, zodat jij met een gerust hart kunt ondernemen.
Lees meer over uitzenden of payroll via Repay HRM.
Geheugen opfrisser: Wat is schijnzelfstandigheid? En wat is de wet DBA?
De wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) beschrijft de regels omtrent de arbeidsrelatie die de ZZP’er en opdrachtgever met elkaar aangaan. In deze wet staat dat er sprake is van schijnzelfstandigheid wanneer aan de drie criteria van een arbeidsovereenkomst wordt voldaan:
- Persoonlijke arbeid: het werk wordt uitgevoerd door de betreffende persoon
- Loon: de betreffende persoon wordt betaald voor de werkzaamheden
- Werkgeversgezag: de opdrachtgever/werkgever bepaalt de aard van de werkzaamheden en heeft het recht om toezicht te houden op de werkzaamheden
Wanneer aan de drie criteria wordt voldaan, ontstaat er van rechtswege een dienstverband. Het maakt dus niet uit of je het zelf een zzp-opdracht noemt. Het recht bepaalt dat er sprake is van loondienst.
Hoe ga jij om met schijnzelfstandigheid?
Met de naderende handhaving door de Belastingdienst is het belangrijk om jezelf af te vragen of er in jouw organisatie sprake is van schijnzelfstandigheid en hoe je gaat handelen. Wil je ontdekken wat er mogelijk is met uitzenden en payroll? Neem dan gerust contact op. Onze adviseurs helpen je graag verder.