Loonbelasting en premies: wat moet je afdragen als werkgever?
Wanneer je personeel in dienst hebt, moet je als werkgever inkomstenbelasting en premies afdragen over het loon van jouw werknemers. De overheid heeft deze verantwoordelijkheid bij de werkgever neergelegd om te voorkomen dat werknemers aan het eind van het jaar een groot bedrag aan inkomstenbelasting moeten betalen. Het is voor jou als werkgever belangrijk om de loonbelasting en premies correct af te dragen om naheffingen en boetes te voorkomen.
Het bedrag dat je als werkgever moet betalen bestaat uit:
- Loonbelasting en premies volksverzekeringen
- Premies werknemersverzekeringen
- Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)
Wie betaalt wat?
De loonbelasting en premies volksverzekeringen worden ingehouden op het loon van de werknemer. De werknemer betaalt er dus voor, maar jij zorgt voor de afdracht ervan. De premies werknemersverzekeringen en de bijdrage voor de zorgverzekeringswet worden niet ingehouden op het loon en betaal je als werkgever zelf. Deze kosten komen dus bovenop het brutoloon.
Benieuwd welke kosten nog meer komen kijken bij het hebben van personeel? In het blog ‘Wat kost personeel?’ kun je meer over dit onderwerp lezen.
De loonbelasting en premies moet je per loontijdvak aan de Belastingdienst betalen. Het afdragen van loonheffing kan erg complex zijn en de kans op naheffingen is groot. Het kan daarom nuttig zijn om de administratie door een specialist te laten doen, zoals Repay HRM. Toch is het als werkgever goed om te weten waar het bedrag vandaan komt en welke heffingen er allemaal zijn.
Loonbelasting en premies volksverzekeringen
Loonbelasting is de belasting die je als werkgever moet inhouden op het loon van de werknemer. Aan het eind van het jaar rekent de werknemer zelf af met de belastingdienst. Hierbij kijkt de fiscus verder dan alleen het loon en tellen ook andere inkomsten van de werknemer mee.
Volksverzekeringen zijn in het leven geroepen om inwoners en werknemers in Nederland te verzekeren tegen inkomensverlies door bijvoorbeeld ouderdom of ziekte. De volksverzekeringen zijn verplicht voor iedereen met een inkomen en dienen als sociaal vangnet (ook voor mensen zonder inkomen).
Er zijn drie volksverzekeringen waar je als werkgever premies voor afdraagt:
- Algemene ouderdomswet (AOW)
- Algemene nabestaandenwet (Anw)
- Wet langdurige zorg (Wlz)
Naast deze drie volksverzekeringen is er ook nog de algemene kinderbijslagwet (AKW), maar hier hoef je als werkgever geen premie voor te betalen.
Hoeveel loonbelasting en premies volksverzekeringen moet je afdragen?
Het bedrag aan loonbelasting en premies volksverzekeringen dat je moet inhouden, wordt bepaald aan de hand van het loon en de belastingschijven. Om het bedrag te bepalen kun je de loonbelastingtabellen van de belastingdienst raadplegen.
Het is belangrijk om te realiseren dat loon meer is dan alleen het salaris. Een bedrijfsauto, het vakantiegeld of een dertiende maand vallen bijvoorbeeld ook onder het loon. Er zijn wel een aantal zaken die je als werkgever onbelast mag vergoeden voor jouw werknemers via de zogenoemde werkkostenregeling (WKR). In dit blog lees je er meer over.
Let op: Een werknemer kan ervoor kiezen om de loonheffingskorting bij jou toe te passen. Het is jouw taak als werkgever om de korting op de loonheffing te berekenen en door te voeren.
Werknemersverzekeringen
Zoals de naam doet vermoeden beschermen de werknemersverzekeringen enkel mensen die in loondienst zijn. Ze worden beschermd tegen inkomensverlies door werkloosheid, ziekte of arbeidsongeschiktheid. De werknemersverzekeringen zijn verplicht en bestaan uit:
- Werkloosheidswet (WW)
- Ziektewet (ZW)
- Wet op arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
- Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
Premies werknemersverzekeringen
De premies werknemersverzekeringen worden niet ingehouden op het loon van de werknemer en komen dus voor jouw rekening. Bekende voorbeelden zijn de WW-premie en de Ufo-premie. Je kunt de premies berekenen met behulp van het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst. De hoogte van de premies wordt elk jaar in januari en juli vastgesteld.
Je betaalt een hogere WW-premie voor werknemers met een tijdelijk contract dan voor werknemers met een vast contract.
Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)
Als werkgever betaal je een inkomensafhankelijke bijdrage aan de zorgverzekeringswet voor de mensen die bij jou in loondienst zijn. Het percentage verschilt elk jaar. De percentages vind je terug op de website van de Belastingdienst. Zoek hiervoor op ‘Handboek loonheffingen’.
De Zvw is een verplichte bijdrage voor iedereen met een inkomen, maar de percentages voor werknemers wijken bijvoorbeeld af van ondernemers. Een tabel met percentages vind je op de website van de belastingdienst.
De Belastingdienst heeft een grensinkomen bepaald voor de bijdrage Zvw. Over het deel dat boven het bedrag uitkomt, hoef je dus geen bijdrage Zvw af te dragen voor de werknemer.
Salarisadministratie uitbesteden?
Heb je personeel nodig, maar geen zin om je te verdiepen in salarisadministratie en wil je geen risico’s lopen op hoge naheffingen? Wanneer je met ons samenwerkt, nemen wij de administratie uit handen. Je hoeft alleen de gewerkte uren door te geven en de rest regelen wij. Van het afdragen van premies tot het maken van loonstroken.
Benieuwd naar onze dienstverlening? Neem gerust contact op via het onderstaande formulier. Eén van onze adviseurs helpt je graag verder.