De krapte op de arbeidsmarkt is in de horeca al jarenlang torenhoog. Daarnaast verwacht Horeca Nederland dat de krapte de komende jaren blijft aanhouden. Om onder de aandacht te komen bij werkzoekenden, zul je het dus beter moeten doen dan je concurrenten. Wij geven drie tips om je op weg te helpen.
Inzetten van meerdere kanalen
Het online plaatsen van vacatures is tegenwoordig een standaard stap in het wervingsproces voor horecaondernemers. Echter zijn de mogelijkheden eindeloos, dus waar moet je beginnen? Afhankelijk van de doelgroep die je wilt benaderen, moet je een keuze maken uit een aantal kanalen. Een afwasser voor in het weekend vind je bijvoorbeeld eerder op TikTok dan op LinkedIn. Daarnaast spelen de kosten ook een rol. Sommige kanalen zijn gratis terwijl andere al snel honderden euro’s kosten.
Hieronder bespreken we waarom het kiezen van de juiste kanalen zo belangrijk is en welke doelgroepen je op welke kanalen kunt vinden:
LinkedIn: Dit professionele netwerk is een uitstekend platform om vacatures te delen waarvoor bepaalde kwalificaties nodig zijn. Jij als horecaondernemer kan hier specifiek zoeken naar professionals met ervaring in de branche, zoals chefs, restaurantmanagers en planners. LinkedIn biedt ook de mogelijkheid om gericht te adverteren op basis van functietitels, locaties en vaardigheden.
Facebook: Hoewel Facebook oorspronkelijk niet bekend staat als een wervingsplatform, is het toch een krachtig middel om een breed publiek te bereiken. Je kunt hier vacatures delen op je eigen bedrijfspagina en in relevante groepen. Denk aan lokale groepen voor banen, horeca- en hospitalitygroepen, en zelfs algemene community groepen waar mensen uit de regio samenkomen.
Instagram: Hoewel Instagram vooral bekend is om zijn visuele content, kunnen horecaondernemers hier ook vacatures delen. Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen en korte video’s om de sfeer van je restaurant of café te laten zien. Denk aan het plaatsen van foto’s van je team in actie, heerlijke gerechten en de gezellige ambiance. Vergeet niet om relevante hashtags te gebruiken, zoals #horecavacature, #restaurantjobs en #horecapersoneel, dit hoort bij het optimaliseren van je vacature.
Vacaturewebsites: Daarnaast zijn er natuurlijk de vacaturewebsites die zich richten op de horecabranche. Het grote verschil ten opzichte van social media is dat werkzoekenden op vacaturebanken actief op zoek zijn naar een baan. Hierdoor is de kwaliteit van de sollicitanten vaak hoger, maar daar betaal je dan ook vaak voor.
Personeel werven in de horeca is zeker niet onmogelijk, maar vergt wel de nodige tijd en inspanning.
Optimaliseren van vacatureteksten
Een korte opsomming van de taken gaat helaas niet voldoende zijn om mensen over de streep te trekken. Het is belangrijk om minimaal de volgende onderdelen terug te laten komen:
- Een sterke introductie
- Een beschrijving van de werkzaamheden.
- De voordelen voor de werknemer: primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
- Functie-eisen: soft skills en hard skills.
- Een beknopte bedrijfsomschrijving.
- Het verdere verloop van de sollicitatieprocedure.
Verder moet de inhoud natuurlijk helder, beknopt en (visueel) aantrekkelijk zijn om potentiële kandidaten te interesseren. Lees alle tips in ons blog ‘Hoe schrijf je een goede vacaturetekst?’
Tot slot dien je rekening te houden met de online vindbaarheid van je vacature. Door het gebruik van relevante zoekwoorden in de vacaturetekst vergroot je de zichtbaarheid van de vacature. Wil je hier meer over weten? Lees dan alle tips in het blog ‘Optimaliseer je vacature voor online zoekmachines’.
Opbouwen en uitbreiden van je netwerk
Het opbouwen van een sterk netwerk is altijd waardevol, zo ook voor het werven van talent in de horeca. In een sector die sterk draait op menselijke interactie en connecties, kan een uitgebreid netwerk van contacten het verschil maken tussen het vinden van gewoon personeel en het aantrekken van ware topkandidaten.
Door actief deel te nemen aan lokale evenementen en professionele netwerkbijeenkomsten kun jij waardevolle contacten leggen met professionals uit de branche en potentiële werknemers. Deze relaties kunnen niet alleen leiden tot directe aanwervingen, maar ook tot aanbevelingen en doorverwijzingen.
Personeel werven in de horeca
Personeel werven in de horeca is zeker niet onmogelijk, maar vergt wel de nodige tijd en inspanning. Heb je zelf geen tijd om ermee aan de slag te gaan? Dan helpen wij graag. Met ons eigen online uitzendbureau helpen wij horecaondernemers aan nieuwe medewerkers. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?