Wat kost personeel? Een overzicht van alle loonkosten
Ben je van plan om je eerste werknemer aan te nemen? Of ga je je bestaande team uitbreiden? Dan wil je ongetwijfeld weten wat een werknemer nu precies kost.
Waar een werknemer bij salaris denkt aan wat hij/zij bruto verdient en netto ontvangt, komen er voor jou als werkgever nog allerlei kosten bij. Een werknemer kost dus meer dan zijn brutoloon. In dit artikel geven we een overzicht van alle kosten, zodat jij beter kunt inschatten wat een nieuwe werknemer kost.
Wat kost personeel?
Om inzicht te krijgen in personeelskosten kun je onderscheid maken in vier verschillende onderdelen:
- Directe loonkosten
- Indirecte loonkosten
- Premies en bijdragen
- Overige kosten
Let op: loonkosten verschillen per bedrijf en per werknemer. Dit komt bijvoorbeeld door de cao die van toepassing is of de arbeidsvoorwaarden van de werknemer.
Directe loonkosten
Directe loonkosten maken het grootste deel uit van de totale kosten, denk hierbij aan:
- Het salaris
- De opbouw van vakantiegeld (8 procent of hoger als de cao dat zegt)
- De opbouw van de vakantiedagen
- Eventuele provisies en winstuitkeringen
Het loon van een werknemer mag niet lager liggen dan het wettelijk minimumloon of het loon in de bindende cao indien deze van toepassing is. Is er daarnaast sprake van een verplichte cao in jouw branche? Dan zijn ook de voorschriften, zoals de hoogte van het vakantiegeld, bindend.
Indirecte loonkosten
Dan zijn er ook nog indirecte kosten. Kosten waar je niet meteen aan denkt, maar die wel bovenop het brutoloon van de medewerker komen als kostenpost. De indirecte kosten verschillen per bedrijf en/of persoon. Je kunt hierbij denken aan:
- Kosten accountant en administratie
- Ziekteverzuimzekering
- Reiskosten
- Onkostenvergoedingen
- Secundaire arbeidsvoorwaarden:
- een dertiende maand
- een leaseauto
- telefoon van de zaak
- Kosten contracten
- Juridische kosten
- Pensioenkosten
Loonbelasting en premies
Naast de directe en indirecte loonkosten moet je als werkgever verplicht loonbelasting en premies afdragen. Het bedrag dat je als werkgever moet betalen over het loon van de werknemers bestaat uit:
- Loonbelasting
- Premie volksverzekeringen (AOW, Anw, Wlz, AKW)
- Premie werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW)
- De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)
De loonbelasting moet je inhouden op het loon van de werknemers. Op die manier hoeven werknemers geen of minder inkomstenbelasting te betalen bij de belastingaangifte. Daarnaast zorgen de premies ervoor dat werknemers zijn verzekerd tegen de financiële gevolgen van bijvoorbeeld ouderdom en arbeidsongeschiktheid.
In het blog Loonbelasting en premies: wat moet je afdragen als werkgever? lees je meer over dit onderwerp.
Overige kosten
Tot slot kun je allerlei extra kosten maken voor jouw personeel, denk hierbij aan:
- Werkkleding en werkplekken.
- Eten en drinken.
- Recreatie en personeelsuitjes.
Vooral wanneer je je eerste werknemer aanneemt kunnen dit soort kosten snel de pan uit rijzen, omdat je alles voor de eerste keer moet kopen.
Wat kost personeel?
Als je alle kosten bij elkaar optelt, krijg je een bedrag dat flink hoger uitvalt dan het brutoloon. Wat het exacte percentage is, is volledig afhankelijk van de genoemde factoren. Breng voor jezelf goed in kaart wat de kosten zijn, voordat je personeel aanneemt.
Vraag jezelf ook af of je de expertise in huis hebt om een salarisadministratie bij te houden. Voor onervaren mensen kan het een tijdrovende activiteit zijn. Daarnaast is de kans op fouten groot, waardoor je achteraf naheffingen kunt krijgen.
Salarisadministratie zelf doen of uitbesteden?
Wil je duidelijkheid over je personeelskosten zonder je te hoeven verdiepen in alle regels en wetten? En wil je erop kunnen vertrouwen dat de verloning van je personeel probleemloos verloopt, zodat jij je kunt richten op zaken waar je goed in bent?
Vraag dan een adviesgesprek aan bij Repay, zie formulier onderaan pagina. Wij hanteren één helder uurtarief. Dat is het enige bedrag dat je moet onthouden om zicht te hebben op je personeelskosten!
In het artikel ‘Salarisadministratie uitbesteden of zelf doen?’ kun je meer lezen over het onderwerp.